11 sty 2016

Trzy wiersze Grzegorza Kielara

Grzegorz Kielar – urodził się i mieszka w Tarnowskich Górach. W odległej przeszłości pracował jako nauczyciel. Jest laureatem kilku Turniejów Jednego Wiersza. Jego teksty były prezentowane w krakowskim i katowickich radiu, weszły również do antologii „Czy w tym mieście mieszka poeta”. Wydany w 2011 roku tomik „I chyba lepiej tak” jest jego debiutem książkowym. W czerwcu 2012 roku zdobył główną nagrodę na XVIII Konfrontacjach Literackich w Głogowie.



chłopiec z zapałkami

przyszedł późną nocą
miał smukłą szyję
i sekretny pejzaż w oczach
nie zadawał pytań nie oczekiwał
odpowiedzi nachylił się tylko
i powiedział
zanim poskładasz w kostkę sny
o karuzeli z pegazami albo diabelskim młynie
zanim schowasz je do pudełka po ptasim mleczku
wyciągnij jedną zapałkę

a nuż się nie uda


zanim

nie możesz być dłużej
dzikim lokatorem nawet bezpańskie sny
przychodzą przed świtem nie chciałbym psuć
ci zabawy ale nieuregulowanie
tej kwestii grozi poważnymi konsekwencjami
chroniczną bezsennością albo migotaniem przedsionków
a problem z czasem przeszłym niedokonanym
to nie tylko sprawa gramatyki jak wiesz

zanim wyschną na sznurze wiersze i wróble
zanim zdecydujesz się wyjść na dobre
zostaw na szybie oddech i drzwi zamknięte
na oścież

zespół odstawienia Charles’a B.

było nie brać nie zaciągać się tak głęboko
szczególnie na czczo a z pewnością nie przed
północą było słuchać mądrzejszych albo
powiesić nad łóżkiem tabliczkę z napisem

zbyt intymny kontakt z Charles’em B. może
zagrażać życiu lub zdrowiu

chyba zbyt serio
wziąłem do serca twoje rady kalifornijski poeto
miałem kilka nieszczęśliwych romansów
unikałem opery oraz rodzinnych pikników
nie grałem w bilard ani w szachy czytałem
Hemingwaya i Prousta obserwowałem muchę
na letniej firance wpadałem w złość z byle powodu
nie płaciłem w terminie za mieszkanie brałem
za to witaminy i leki na kołatanie serca

mam w tej chwili niezły bałagan w głowie
twoja w tym zasługa Charles
coraz trudniej jest mi bez choćby jednego słowa
z Love is a Dog From Hell

mój terapeuta mówi że pora na porządny detoks
dlatego nie przychodź na razie zostań w swoich
ciemnych kulisach aż minie drżenie rąk
wyschnie strużka potu między łopatkami i wyrówna się
poziom serotoniny

Grzegorz Kielar, skrajem, Tarnowskie Góry, 2014 r.

4 komentarze:

Dziękuje za odwiedziny i komentarze