14 cze 2015

Wyzwanie: Oglądamy filmy Bernardo Bertolucciego



Żyjemy w czasach wyzwań: aby być szybszym, sprawniejszym, młodszym lub bardziej elastycznym. Wyzwaniem może być też dieta, wyzwanie Actimela albo przebiegnięcie maratonu (albo chociaż półmaratonu). Czas na wyzwanie nie tylko dla ciała ale i dla ducha. Nie zdążyłbym zaliczyć wcześniejszego wyzwania (obejrzenie wszystkich filmów Clinta Eastwooda z okazji jego okrągłych urodzin) to postaram się obejrzeć wszystkie filmy Bertolucciego. Pomysł i zasady tej godnej szacunku i przyklaśnięcia akcji można znaleźć tutaj –LINK




Bernardo Bertolucci w całej swojej długiej karierze nakręcił tylko (albo aż) 16 filmów. Jeżeli spojrzy się na datę pierwszego dzieła (rok 1962) to można dojść do wniosku, że jest to liczba niewielka. Z drugiej strony, można jednak założyć, że każdy jego film to historia zupełnie samodzielna i dopracowana. Takie wnioski nasunęły mi się, gdy dokonałem małego podsumowania trzech jego filmów, które dotąd obejrzałem. Ich cechą wspólną wydaje się być pewne poczucie dekadencji, przemijalności, choć nie jest to powód do smutku a raczej zadumy.
„Marzyciele” to film dość śmiały obyczajowo i podobnie jak „Ostatni cesarz” i „Ukryte pragnienia” posiada swój niepowtarzalny klimat, nieco wręcz oniryczny i ulotny. W „Marzycielach” oraz w „Ukrytych pragnieniach” akcja toczy się dość leniwie a wszystko co najważniejsze, mieści się między dialogami i poszczególnymi scenami. „Ostatni cesarz” to opowieść o Pu Yi, ostatnim cesarzu Chin, człowieku, który od władcy Kraju Środka przeszedł drogę do zwykłego obywatela Chin Ludowych. Prawdę mówiąc, oglądając te filmy w różnym czasie i odmiennych okolicznościach nie zwróciłem większej uwagi, że są one dziełem tego samego reżysera. Spróbuje więc ponownie zajrzeć do jego świata, do czego wszystkich namawiam. Byle zdążyć do marca.


Io e te - Ja i ty (2012)
The Dreamers - Marzyciele (2003)
L'assedio - Rzymska opowieść (1998)
Stealing Beauty - Ukryte pragnienia (1996)
Little Buddh - Mały Budda (1993)
The Sheltering Sky - Pod osłoną nieba (1990)
The Last Emperor - Ostatni cesarz (1987)
La tragedia di un uomo ridicolo - Tragedia śmiesznego człowieka (1981)
La luna - Księżyc (1979)
Novecento - Wiek XX (1976)
Ultimo tango a Paris - Ostatnie tango w Paryżu (1972)
Strategia del ragno -Strategia pająka (1970)
Il conformista - Konformista (1970)
Partner (1968)
Prima della rivoluzione - Przed rewolucją (1964)
La commare secca - Kostucha (1962)

2 komentarze:

  1. Powodzenia Patryk. Rzeczywiście tak jak napisałeś ta przemijalność może być jakąś cechą wspólną w jego filmach. Sprawa ma się trochę inaczej z debiutem, bo stanowi chyba tylko próbę reżyserskich umiejętności i fakt, że Bernardo chciał po prostu nakręcić coś z Passolinim (którym Bertolluci był zafascynowany, a który to napisał scenariusz do Kostuchy). No i pomimo wysokich not na portalach filmowych, ja się trochę pogubiłem :) Oczywiście polecam. Mam nadzieję, że w Twojej recenzji przeczytam coś co mi umknęło.

    OdpowiedzUsuń
  2. No, postaram się w miarę możliwości :) I w razie potrzeby będę się zwracał o odnalezienie tych starszych filmów.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za odwiedziny i komentarze