Żyjemy
w czasach wyzwań: aby być szybszym, sprawniejszym, młodszym lub bardziej
elastycznym. Wyzwaniem może być też dieta, wyzwanie Actimela albo
przebiegnięcie maratonu (albo chociaż półmaratonu). Czas na wyzwanie nie tylko
dla ciała ale i dla ducha. Nie zdążyłbym zaliczyć wcześniejszego wyzwania
(obejrzenie wszystkich filmów Clinta Eastwooda z okazji jego okrągłych urodzin)
to postaram się obejrzeć wszystkie filmy Bertolucciego. Pomysł i zasady tej
godnej szacunku i przyklaśnięcia akcji można znaleźć tutaj –LINK
Bernardo
Bertolucci w całej swojej długiej karierze nakręcił tylko (albo aż) 16 filmów.
Jeżeli spojrzy się na datę pierwszego dzieła (rok 1962) to można dojść do
wniosku, że jest to liczba niewielka. Z drugiej strony, można jednak założyć,
że każdy jego film to historia zupełnie samodzielna i dopracowana. Takie
wnioski nasunęły mi się, gdy dokonałem małego podsumowania trzech jego filmów,
które dotąd obejrzałem. Ich cechą wspólną wydaje się być pewne poczucie
dekadencji, przemijalności, choć nie jest to powód do smutku a raczej zadumy.
„Marzyciele”
to film dość śmiały obyczajowo i podobnie jak „Ostatni cesarz” i „Ukryte
pragnienia” posiada swój niepowtarzalny klimat, nieco wręcz oniryczny i ulotny.
W „Marzycielach” oraz w „Ukrytych pragnieniach” akcja toczy się dość leniwie a
wszystko co najważniejsze, mieści się między dialogami i poszczególnymi
scenami. „Ostatni cesarz” to opowieść o Pu Yi, ostatnim cesarzu Chin,
człowieku, który od władcy Kraju Środka przeszedł drogę do zwykłego obywatela
Chin Ludowych. Prawdę mówiąc, oglądając te filmy w różnym czasie i odmiennych
okolicznościach nie zwróciłem większej uwagi, że są one dziełem tego samego
reżysera. Spróbuje więc ponownie zajrzeć do jego świata, do czego wszystkich
namawiam. Byle zdążyć do marca.
Io e te - Ja i ty (2012)
The Dreamers - Marzyciele (2003)
L'assedio - Rzymska opowieść (1998)
Stealing Beauty - Ukryte pragnienia (1996)
Little Buddh - Mały Budda (1993)
The Sheltering Sky - Pod osłoną nieba (1990)
The Last Emperor - Ostatni cesarz (1987)
La tragedia di un uomo ridicolo - Tragedia śmiesznego człowieka (1981)
La luna - Księżyc (1979)
Novecento - Wiek XX (1976)
Ultimo tango a Paris - Ostatnie tango w Paryżu (1972)
Strategia del ragno -Strategia pająka (1970)
Il conformista - Konformista (1970)
Partner (1968)
Prima della rivoluzione - Przed rewolucją (1964)
La commare secca - Kostucha (1962)
The Dreamers - Marzyciele (2003)
L'assedio - Rzymska opowieść (1998)
Stealing Beauty - Ukryte pragnienia (1996)
Little Buddh - Mały Budda (1993)
The Sheltering Sky - Pod osłoną nieba (1990)
The Last Emperor - Ostatni cesarz (1987)
La tragedia di un uomo ridicolo - Tragedia śmiesznego człowieka (1981)
La luna - Księżyc (1979)
Novecento - Wiek XX (1976)
Ultimo tango a Paris - Ostatnie tango w Paryżu (1972)
Strategia del ragno -Strategia pająka (1970)
Il conformista - Konformista (1970)
Partner (1968)
Prima della rivoluzione - Przed rewolucją (1964)
La commare secca - Kostucha (1962)
Powodzenia Patryk. Rzeczywiście tak jak napisałeś ta przemijalność może być jakąś cechą wspólną w jego filmach. Sprawa ma się trochę inaczej z debiutem, bo stanowi chyba tylko próbę reżyserskich umiejętności i fakt, że Bernardo chciał po prostu nakręcić coś z Passolinim (którym Bertolluci był zafascynowany, a który to napisał scenariusz do Kostuchy). No i pomimo wysokich not na portalach filmowych, ja się trochę pogubiłem :) Oczywiście polecam. Mam nadzieję, że w Twojej recenzji przeczytam coś co mi umknęło.
OdpowiedzUsuńNo, postaram się w miarę możliwości :) I w razie potrzeby będę się zwracał o odnalezienie tych starszych filmów.
OdpowiedzUsuń